Een veelgestelde vraag bij NIA ACADEMIE, en we kunnen ons voorstellen dat je dit graag wilt weten voordat je aan de interieuropleiding begint. Na je opleiding staan je klanten uiteraard niet automatisch voor je deur en stromen de vacatures ook niet vanzelf binnen. Maar je kunt wél heel veel zelf doen om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. In dit artikel leggen we je zo goed mogelijk uit hoe jij die kansen in de interieurbranche zo optimaal mogelijk benut!
carrierekansen in de interieurbranche
carrierekansen in de interieurbranche
Wat zijn mijn kansen op de arbeidsmarkt?
Ongunstige tijden of niet?
Met de huidige energieprijzen en stijgende inflatie kunnen we helaas niet ontkennen dat we in financieel moeilijke tijden leven. Je zou daardoor denken dat het inhuren van een stylist of ontwerper een luxe-uitgave is. Maar vergis je niet! We leven in tijden van grote veranderingen; zo is het de bedoeling dat ouderen langer zelfstandig blijven wonen en er meer wordt verwacht van mantelzorgers. Dit zorgt ervoor dat er aanpassingen nodig zijn op woongebied voor ouderen. Daarnaast is een kerngezin met vader, moeder en kinderen niet meer vanzelfsprekend. Samengestelde gezinnen en andere relatievormen zorgen er ook voor dat we anders gaan wonen. Zoek hierin dus je niche!
Door de krapte op de woningmarkt krijgen mensen bovendien zin om te 'verthuizen' in plaats van verhuizen. Hierdoor ontstaat er ook meer behoefte aan interieuradvies. Daarnaast is er een gunstige arbiedsmarkt voor werknemers. Wil je als stylist/ontwerper in loondienst werken? Ga dan actief op zoek naar interieurvacatures.
Wil je je onderscheiden? Ga dan voor duurzaamheid. In de woonbranche is dit nog steeds niet vanzelfsprekend, maar we kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Lees hier meer over duurzaam interieur.
wat kun je allemaal doen in de interieurbranche?
Veel van onze studenten starten na afronding van (of al tijdens!) de vakopleidingen als zelfstandig interieurstylist en -ontwerper. Misschien heb jij dat zelf ook wel in gedachten. Hou er dan rekening mee dat het ondernemersschap ook een vak op zich is (wat je heel goed kunt leren overigens).
Er zijn meer mogelijkheden om aan de slag te gaan in de branche. Lees hier wat je allemaal kunt doen.
UWV
NIA ACADEMIE is een erkend opleidingsinstituut is voor het UWV. Als jij in aanmerking komt voor een scholingsbudget van het UWV, neem dan contact op met je werkcoach en met de administratie van NIA ACADEMIE.
Hoe pak je het aan?
We adviseren onze studenten om voor, tijdens of na de studie zelf op zoek te gaan naar een stage of werkervaringsplek. Werkervaring doe je ook al op door binnen je kennissen- en vriendenkring kleur-, styling- en interieuradvies te geven.
Contact zoeken met stylisten of ontwerpers die jou aanspreken om een keer te kletsen over de inhoud van het vak of om een keer mee te lopen/helpen is al een manier om je netwerk te vergroten.
Neem in ieder geval te allen tijde een actieve houding aan en profileer jezelf.
Hoe profileer ik mezelf in de branche?
Er zijn veel manieren om jezelf te profileren als stylist/ontwerper. Meld je allereerst aan bij de Interieurnetwerk BNS Crisp! Zo vergroot je in één klap je netwerk en mogelijkheden op werk. BNS Crisp organiseert veel bijeenkomsten en events waarbij je je vakkennis op het gebied van interieur-, vastgoed- en groenstyling kunt vergroten. Bovendien krijg je toegang tot een besloten community waar o.a. vacatures en opdrachten gedeeld worden. Daarnaast heb je als Crisp-interieurprofessional (volledig lid) de mogelijkheid om commerciële opdrachten te doen voor gerenommeerde merken en bedrijven en op belangrijke interieurbeurzen (zoals de vt wonen&designbeurs).
dicht bij het vuur
Blijf voor de rest ook dicht bij het vuur. Je kunt natuurlijk alle reguliere vacaturesites afspeuren naar interieurvacatures, maar die zijn dun gezaaid. Zoek het liever dichterbij, binnen de interieurbranche.
Zo heeft Signifier een interessante en inspirerende website en een nieuwsbrief waarin regelmatig creatieve vacatures worden gedeeld. Bovendien blijf je via deze nieuwsbrief op de hoogte van relevante beurzen en design-nieuws.
Meld je ook aan voor nieuwsbrieven van merken en interieurbedrijven. Als zij mensen zoeken, zullen ze dit ongetwijfeld binnen het eigen netwerk delen.
netwerkmogelijkheden op een rij
Denk jij bij netwerken ook aan strakke pakken en visitekaartjes? Start low key en je zult zien dat als je gelijkgestemden ontmoet, het allemaal best meevalt. We zetten een aantal opties op een rij:
- Sluit je aan bij BNS Crisp (ze hebben een studentenlidmaatschap!)
- Bezoek regelmatig vakgerichte beurzen en events: Design District, Dutch Design Week, Salone del Mobile, you name it! Hier ontmoet je vakgenoten, leer je merken kennen en blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends
- Weet jij wat je ideale doelgroep is? Ga dan zelf op een beurs staan! Eén van onze oud-studenten is aan heel veel opdrachten gekomen door zich op een expat-beurs te profileren als interieurontwerper (En ja, dit deed ze gewoon met de interieurplannen die ze tijdens haar opleiding bij NIA ACADEMIE gemaakt had)
- Word actief op LinkedIn en ontmoet online vakgenoten en bedrijven die voor jou interessant zijn
- Broeinest en Design Post Amsterdam organiseren regelmatig interessante events en workshops binnen het vakgebied
- Heb jij nog briljante ideeën? Laat het ons weten
Word jij zelfstandig ondernemer?
We zeiden het al; ondernemen is een vak op zich, maar het valt prima te leren als je weet wat jouw zwakke en sterke kanten zijn. Tijdens onze cursus Start je eigen Interieurbedrijf, word je begeleid in het zakelijk aspect van ondernemen, zoals je ondernemersplan, acquisitie en je verdienmodel. Ook ga je aan de slag met het concept van je onderneming (wie ben jij en wat voeg je toe?) en je visual branding (hoe laat jij jezelf zien als merk?). Wil jij je ontwikkelen als ondernemer en goed van start met je bedrijf? Volg dan deze cursus.
Je website als visitekaartje
Om jezelf online te profileren heb je een website nodig. Hier kun je foto's van je projecten plaatsen, je contactgegevens en tarieven kwijt en eventueel een inspirerend blog plaatsen. Ook zien we tegenwoordig dat veel creatieve ondernemers zich als merk profileren op Instagram en zo hun stijl en projecten tonen aan de buitenwereld (lees: potentiële klanten en samenwerkpartners).
Bij beide kanalen is het essentieel dat je beeld op orde is. Wil je de kwaliteit van je foto's zelf in de hand houden? Dan is wellicht de cursus Interieur & Vastgoedfotografie interessant voor jou. Ben jij actief op Instagram? Dan is het leuk om te laten zien dat je een stylingexpert bent door middel van het plaatsen van inspirerende flatlayfoto's.
VRAGEN
Genoeg manieren om aan werk te komen dus! Mis je nog iets of wil je verder kletsen over dit onderwerp?
Neem dan contact op met één van onze studieadviseurs.
Mail ons of bel
06 42 74 96 67 (ma t/m vrij tussen 09.00 en 17.00 uur)