Header image
Titel kleur
#ffffff
Titel bg kleur
Lijst Anders
Goede werkafspraken tussen interieurprofessionals en leveranciers
Kleur
#3367b0
Lijst image
OG Image
OG Description
De 7 vuistregels voor samenwerking tussen stylisten en retailers - samengesteld door BNS Crisp en INretail
A1 title
Waarom Way of working?
A1 text

Op 6 februari jl.  lanceerde Michiel de Zeeuw tijdens de Stylistendag in De Woonindustrie samen met BNS Crisp en INretail de Way of Working (WOW). Aanleiding voor het samenstellen van de 7 vuistregels voor samenwerking tussen stylisten en retailers is de veranderende maatschappij. Met de maatschappij verandert ook de consument. Die consument wil steeds meer: persoonlijke aandacht, professionele adviezen en op zijn minst een optimale service. In de woonbranche ontzorgen stylisten de consument door met hun creativiteit en expertise ruimtes in te richten. Retailers  hebben ervaring met - en kennis van de producten in hun showrooms. Beide partijen ontzorgen en spelen in op de ontwikkelingen in de branche. 

Tekst: BNS Crisp/INretail
Beeld: Forbo, Bart Brugman, INretail

A1 image
A1 image position
Bottom
A1 Product
A2 title
Een positieve samenwerking
A2 text

Om een positieve samenwerking tussen stylisten en woonretailers te stimuleren is de Way of Working geschreven. Deze WOW is een standaard in de keten, gesteund door beide belangenverenigingen, INretail (brancheorganisatie retail en non-food) en BNS Crisp (Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten). Door een professionalisering in de samenwerking creëren we een optimaal rendement in de branche. Dit zijn de 7 vuistregels volgens de WOW:

A2 image
A2 image position
Top
A2 Product
A2 seizoen
Najaar
A3 title
1. Maak kennis
A3 text

Ruim voordat klanten van stylisten in contact gebracht worden met een retailer, maak je eerst kennis met elkaar. Leer elkaar goed kennen, weet wat je aan elkaar hebt, deel je expertise en benoem je verwachtingen. Zorg voor wederzijds vertrouwen!

A3 image
A3 image position
Bottom
A3 Product
B1 title
2. Bespreek het plan en de afspraken
B1 text

Een goede samenwerking tussen retailer en stylist biedt kansen. Het vergroot het bereik van de retailer en de stylist kan tijdens zijn of haar werk gebruik maken van de showrooms (presentaties, stalen en toebehoren) en van de kennis van de retailer. Maak afspraken omtrent verantwoordelijkheden, levering, plaatsen en service. 

B1 image
B1 image position
Bottom
B1 Product
B2 title
3. Heb wederzijds respect en vertrouwen
B2 text

Spreek van tevoren af welke rol je hebt als stylist en als retailer. Versterk elkaar en maak gebruik van elkaars expertise. Bespreek het gebruik van de showroom en het noteren van de orders. De rollen moeten duidelijk zijn. 

 

B2 image
B2 image position
Top
B2 Product
B3 title
4. Deel kennis
B3 text

Pas wanneer een stylist contact met de retailer opneemt, liggen er kansen voor de winkel. De stylist heeft een klantenbestand waarvoor de producten in de winkel gekocht worden. Stem af heo je elkaar kunt helpen en ondersteunen. De retailer heeft kennis en ervaring met de merken en producten en weet de plus- en minpunten van bepaalde collecties. Door kennisbijeenkomsten te organiseren voor interne en externe stylisten met leveranciers wordt productkennis vergroot. 

B3 image
B3 image position
Bottom
B3 Product
C1 title
5. Verwijs naar elkaar
C1 text

Een vermelding en verwijzing van de samenwerking, via elkaars communicatiekanalen vergroot de professionaliteit. 

C1 image
C1 image position
Top
C1 Product
C2 title
6. Verbreed de samenwerking
C2 text

Communiceer en organiseer gezamenlijke bijeenkomsten of themadagen. Denk aan het geven van advies, lezingen of workshops in de winkel. 

C2 image
C2 image position
Top
C2 Product
C3 title
7. Zet de klant centraal
C3 text

Tevreden consumenten is het uitgangspunt. Zowel bij retailer als stylist staat de klant altijd op nummer één. Bundel daarom de krachten en zorg samen voor een optimale ervaring voor de klant met professionele adviezen en een onvergetelijke service. 

C3 image
C3 image position
Top
C3 Product
D1 title
Het voordeel van de WOW
D1 text

"Een goede samenwerking tussen retailer en stylist biedt kansen en het vergroot het bereik van de retailer. Daarbij heeft de retailer naast de directe consument nu ook een 'indirecte' consument via de stylist. De stylist kan op zijn beurt weer gebruik maken van de showrooms (presentaties, stalen en toebehoren) en van de kennis van de retailer. Winst op vele fronten."

MEER INFORMATIE
Ga voor meer informatie over de Way of Working naar INretail of BNS Crisp.

D1 image
D1 image position
Top
D1 Product
D2 title
D2 text
D2 image
D2 image position
Top
D2 Product
D3 title
D3 text
D3 image
D3 image position
Top
D3 Product
K3 image