Header image
Titel kleur
#ffffff
Titel bg kleur
Lijst Anders
Hoe maak je een professioneel interieurportfolio?
Kleur
#3367b0
Lijst image
OG Image
OG Description
Maak een professioneel portfolio met dit handige stappenplan
A1 title
Hoe bouw je een portfolio op?
A1 text

Jouw portfolio is een belangrijk onderdeel in je werk als interieurstylist en -ontwerper. Het is het visitekaartje voor je klanten en opdrachtgevers. Om goed bij de klant voor de dag te komen heb je een verzorgd en compleet overzicht nodig (digitaal en/of analoog) van je interieurplannen. Klanten zien wat jij in huis hebt en wat je voor hen kunt betekenen. Bij NIA start je al in de eerste fase van de opleiding met de opbouw hiervan. Met ons handige stappenplan bouw jij aan een professioneel en creatief portfolio!

A1 image
A1 image position
Top
A1 Product
A2 title
start al tijdens je opleiding
A2 text

Gedurende alle fases van onze interieuropleiding krijg je opdrachten om je technische, stylistische en creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Tijdens het examen dat je na Fase 3 kunt doen, laat je het portfolio zien wat je tijdens je opleiding hebt opgebouwd. Zo kunnen we de ontwikkeling die je hebt doorgemaakt als stylist/ontwerper en de kwaliteit van je portfolio goed beoordelen.

Ook als je geen examen bij ons doet blijft het belangrijk om een portfolio op te bouwen. Waar hou je rekening mee?

A2 image
A2 image position
Bottom
A2 Product
A2 seizoen
Najaar
A3 title
Professioneel en relevant
A3 text

Voeg steeds nieuw werk toe aan je portfolio en haal de oudste projecten eruit. Zo blijft je portfolio actueel.

Laat daarnaast zien wat je op social media doet. Zeker Instagram is geschikt om je projecten te delen en ook de processen die je doorloopt om tot een goed ontwerp te komen. Zorg dat je uitingen consistent zijn en dat het duidelijk is waar je voor staat. Blijf professioneel en zet je vakantiekiekjes op je persoonlijke account. 

A3 image
A3 image position
Top
A3 Product
B1 title
richtlijnen professioneel portfolio
B1 text

Inhoud

  • Laat alleen werk zien dat van jou is en waar je trots op bent. Hou het overzichtelijk door niet teveel te laten zien. Ongeveer 10 projecten is voldoende.
  • Zorg voor verscheidenheid in je portfolio. Je werk moet een afspiegeling zijn van hetgeen je doet en waar je voor staat. Waar wil jij naartoe als ontwerp? Wat willen jouw (toekomstige) opdrachtgevers zien?
  • Laat je handschrift en eigenheid zien. Waarom moet een opdrachtgever juist jou inhuren?

Vorm

  • Zorg dat je portfolio er verzorgd uitziet. Is het geprint? Zorg dan dat er geen hoekjes en kreukels te zien zijn. Is het digitaal? Zorg voor een goed werkende laptop of tablet. Let op juiste spelling en taalgebruik en laat je teksten desnoods controleren.
  • Pas je mondelinge presentatie aan aan de inhoud van je portfolio
  • Laat niet alleen het eindresultaat zien maar ook het proces van een opdracht: de eerste schetsen, collages en hoe je tot een ontwerp gekomen bent. Voor vastgoedstylisten zijn de voorbereidende adviesrapporten belangrijk.
  • Zorg voor goede foto's: de juiste belichting, scherpe beelden en een goede resolutie.
  • Denk commercieel en laat een flyer of visitiekaartje achter bij je potentiële klant.
B1 image
B1 image position
Top
B1 Product
B2 title
het porfolio-stappenplan
B2 text
  1. Bepaal eerst wat je wilt laten zien (leef je in in je opdrachtgevers). Wat zijn je sterke punten? Maak een mooie, uitgebalanceerde keuze waarmee je goed voor de dag komt.
  2. Verzamel de voorstudies van het project: schetsen, collages, aantekeningen, enz. Zo wordt het proces zichtbaar van hoe je te werk bent gegaan.
  3. Maak goede foto's van opgeleverde projecten (of laat dit maken) Fotografeer of scan al je fysieke werk en sla dit op op je computer. 
  4. Bepaal de vorm van je presentatie. De manier van presenteren zegt iets over jou als stylist/ontwerper. Er zijn zeer veel mogelijkheden: digitaal, in een boek/map, op losse kaarten of foamboards, etc. 
  5. Zorg dat je een goed verhaal hebt. Bereid ook een elevator pitch voor.
  6. Voeg ongeveer 10 projecten toe voor een goed totaalbeeld.
  7. Gebruik nooit beeld of werk van anderen. Hou rekening met beeldrecht!
B2 image
B2 image position
Top
B2 Product
B3 title
B3 text
B3 image
B3 image position
Top
B3 Product
C1 title
C1 text
C1 image
C1 image position
Top
C1 Product
C2 title
C2 text
C2 image
C2 image position
Top
C2 Product
C3 title
C3 text
C3 image
C3 image position
Top
C3 Product
D1 title
D1 text
D1 image
D1 image position
Top
D1 Product
D2 title
D2 text
D2 image
D2 image position
Top
D2 Product
D3 title
D3 text
D3 image
D3 image position
Top
D3 Product
K3 image